رایحه عطر دلخواهتان را انتخاب کنید بدون آنکه عطری را ببویید

رایحه عطر

رایحه عطر دلخواهتان را انتخاب کنید بدون آنکه عطری را ببویید

متأسفانه در خرید حضوری ما به بوییدن عطر و انتخاب رایحه عطر دلخواهمان در همان لحظه بسنده می‌کنیم. بدون آنکه اصلاً بدانیم عطری که قصد خرید آن را داریم آیا تا پایان همین رایحه را دارد؟ و یا اصلاً رایحه مطبوعی که اکنون استشمام کرده‌ایم چقدر ماندگار است؟ و این تجربه تلخ بارها اتفاق افتاده که از خرید عطر و رایحه کنونی اش راضی نیستم و همش با خود تکرار می‌کنیم این همان عطری نیست که در ابتدا پسندیدیم.  

عطرعود در این نوشتار سعی دارد تا راه‌های شناسایی رایحه عطر و ماندگاری را با شما در میان بگذارد تا انتخابی صحیح داشته باشید. در واقع ما راهی را به شما نشان می‌دهیم تا بدون استشمام رایحه عطر انتخابی اصلح داشته باشید.

رایحه عطر

فرق بین نت های اولیه، میانی و پایه در رایحه عطرها چیست؟

در هنگام مطالعه خصوصیات عطر حتما با سه واژه نت اولیه، نت میانی و نت پایه زیاد برخورد کرده‌اید. همانطور که می‌دانید خصوصیات بویایی عطرها با استفاده از این سه نت توصیف می‌شوند. هر کدام از این نت‌ها برگرفته از چندین دسته بویایی است که باهم یک نت را تشکیل می‌دهند. این نت‌ها به مرور زمان آشکار می‌شوند و در کنار همدیگر رایحه‌ای هماهنگ را ایجاد می‌سازند.

در واقع نت در عطرسازی نماینده رایحه عطر مورد نظر است. به طور معمول رایحه عطر در سه دسته عمده نت‌های ابتدایی، میانی و پایه که پس از استفاده استشمام می‌شود. این کلی‌ترین دسته‌بندی جهت شناخت محدوده زمانی بویایی یک عطر پس از اسپری نمودن است. مواد معطر بر اساس فراریت و ضریب تبخیر آنها (نُت‌های عطر) بوسیله فردی بنام پوشر یین ۱ تا ۱۰۰ طبقه‌بندی شده‌اند.

تکنیک ساخت نت‌های بویایی رایحه یک عطر

این نت ها به دقت و با توجه به دانش روند تبخیر مولکول ها خلق می‌گردند و معمولاً آن را مثلث، سه ضلعی یا هرم بویایی عطر می‌نامند. به عنوان مثال نت‌های اولیه از مولکول‌های سبکی که سرعت تبخیر بالایی دارند ساخته می‌شوند و به محض اسپری نمودن تبخیر می‌شوند. به همین جهت عطرسازان از رایحه های تیز، خنک و تند در ساخت رایحه‌های این نت استفاده می‌کنند تا در این فرصت کوتاه فرصت استشمام قوی و تاثیرگذاری رایحه عطر فراهم گردد.

 

رایحه عطر و نت ها

نت اولیه و یا همان نت بالایی در هنگام استشمام رایحه عطر

اولین بویی که از عطر به مشام می‌‌رسد مربوط به نت بالایی می‌‌باشد. استشمام این رایحه در لحظات آغازین امکان‌پذیر است و بلافاصله در عرض کمتر از چند دقیقه جای خود را به نت‌های میانی می‌دهند. عطرسازان معتقدند که قدرت نت اولیه تأثیر بسیاری در فروش عطر ایفا می‌کند. بدین جهت سعی می‌کنند در ساخت عطر از نت های اولیه تیز، تند و خنک استفاده کنند تا به محض استشمام حس خوبی از رایحه عطر به مشتری القا کنند. از نت‌های ابتدایی رایج می‌توان به روایح مرکباتی و گیاهی (آویشن، اسطوخودوس و… ) اشاره داشت.

نت میانی و یا همان نت وسط در هنگام استشمام رایحه عطر

این رایحه درست در مرحله‌ای که نت بالایی در حال کمرنگ شدن و محو شدن است شروع به خودنمایی و ابراز وجود می‌کند. ترکیبات نت میانی قلب یا بدنه اصلی رایحه عطر را تشکیل می‌‌دهند و مأموریت بزرگی دارد تا به عنوان یک پوشش برای عدم احساس بوی نامطبوع اولیه نت پایه عمل می‌کنند. حال در ادامه دلیل این موضوع را مفصلاً توضیح خواهیم داد.

این نت در میانه‌ی روند انتشار رایحه عطر پدیدار می‌گردند. این نت‌ها همچون یک میانجی عمل می‌کنند و علاوه بر تأثیرگذاری بر دو نت اولیه و پایه و پوشاندن نقص این دو به استشمام دل انگیز رایحه عطر کمک می‌کند.

این نت به نسبت نت قبلی دارای ماندگاری بالاتری است. نت‌های میانی ملقب به قلب عطر معمولاً خوشایند و صیقلی هستند و اغلب از ترکیبی نرم و مخملی از نت‌های گلی و میوه‌ای به همراه ادویه‌جاتی همچون دارچین، جوز و هل تشکیل شده‌اند.

نت پایانی و یا همان نت پایه در هنگام استشمام رایحه عطر

این نت درست در هنگام محو شدن بوی نت میانی، پا به صحنه می‌گذارد و ایفاگر ماهیت رایحه عطر تا پایان است. نت‌‌های پایه و میانی یک عطر با یکدیگر اساس عطر را تشکیل می ‌دهند. این نت‌های پایه هستند که عمق و استحکام هر عطر را به وجود می‌آورند. ترکیبات گروه نت پایه از رایحه های غنی و عمیق می‌باشد و غالباً تا ۳۰ دقیقه بعد از استفاده به مشام نخواهند رسید. نت‌های پایه در ابتدای استشمام بسیار زننده و نامطبوع هستند، در این مرحله نت میانی وظیفه استتار و پوشانندگی رایحه اولیه نت پایانی را برعهده می‌گیرد تا رایحه ناخوشایند ابتدایی در نت‌های پایه با گذشت زمان مطبوع و دل‌انگیز ‌شوند.

شخصیت عطر مدیون رایحه پایانی خود یعنی نت پایه است

نت های پایه به عطر عمق و شخصیت می‌بخشند. ترکیبات بهره گفته برای ساخت این گروه همچون فیکساتیوهایی هستند که برای افزایش قدرت و ماندگاری رایحه عطر به کار گرفته می شوند. ماهیت این ترکیبات مولکول های بزرگ و سنگینی هستند که سرعت تبخیر پایینشان ماندگاری رایحه عطر را افزایش می‌دهد. نت‌های میانی غالبا از روایحی عمیق و غنی برخوردارند. از نت‌های پایه‌ی رایج می‌توان به چوب صندل، وانیل، پچولی، کهربا و مشک اشاره داشت.

رایحه عطر و نت های ان

حالا چطور بدون استشمام رایحه عطر ، عطر مورد نظر خود را بیابیم؟

رسیدیم به دلیل اصلی نگارش این نوشتار، واقعاً چطور باید بدون استشمام رایحه عطر آن را خریداری کنیم؟ همانطور که به وضوح توضیح دادیم، رایحه‌ای که در ابتدا استشمام می‌کنیم ماندگاری چندانی ندارد. و بلافاصله جای خود را به رایحه میانی خواهد داد. مسلماً در خرید حضوری فرصت چندانی برای صبرکردن ندارید تا پس از گذشت ۳۰ دقیقه یواش یواش رایحه اصلی را استشمام کنید.

بهترین راهکار خرید اینترنتی عطر است، چون در صفحه خرید عطر به طور کامل مشخصات هر عطر عنوان شده است. شما میتوانید نت‌های بویایی را با دقت بررسی کنید و نتی را انتخاب کنید که منتظر استشمام آن هستید.

برای شناخت بیشتر نت‌های بویایی می‌توانید به سایت ویکیپدیا مراجعه کنید.

 

 

این اعلان را به اشتراک گذارید

نظر (1)

  • CorinaBig پاسخ

    Hi. I have checked your atroud.ir and i see you’ve got some duplicate content so probably it is the reason that you
    don’t rank high in google. But you can fix this issue fast.

    There is a tool that generates content like human, just search in google: miftolo’s tools

    ۱۳۹۷-۰۹-۱۹ در ۱۳:۰۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


X